Energismart ventilation

I en skola finns det flera saker som kräver stora energimängder, som belysning, värme, vattentillförsel och ventilation. Ventilationen är viktig för att eleverna och personalen ska må bra och kunna hålla koncentrationen under hela skoldagen.

Eftersom det är många personer som vistas i ett klassrum behövs nästan 1000 % mer luft där under en dag än i en bostad. Om ventilationen på skolor inte sker på ett smart sätt kan ventilationens energianvändning därför bli väldigt hög. 

Katedralskolan och naturlig ventilation 

Foto: Crelle

Katedralskolan, en av Linköpings största gymnasieskolor, är 106 år gammal och byggdes till en början med så kallad naturlig ventilation. Det innebär att luften i byggnaden byts ut med hjälp av avsiktliga öppningar i väggarna och att luftflödet drivs av temperaturskillnader. När luften blir varm stiger den vilket gör att det skapas ett undertryck i byggnaden och att kall utomhusluft sugs in genom öppningarna.

För att det inte ska bli kallt inomhus måste den kalla luften som sugs in genom öppningarna värmas upp. Det kräver mycket energi. Förr användes stora oljepannor och det var inte ett särskilt miljövänligt alternativ. Den varma, använda inomhusluften släpps ut genom väggluckor i rummen till en luftkanal där luften till slut lämnar byggnaden via skorstenen.

På sommaren är utomhusluften varm, ibland lika varm eller varmare än inomhusluften. Det innebär att undertrycket i byggnaden minskar eller uteblir vilket gör att luften inomhus stagnerar utan att någon ny luft tillkommer. Då blir elever och personal fort trötta och får svårt att hålla koncentrationen.

Katedralskolans forna ventilationssystem krävde alltså stora mängder energi på vintern samtidigt som det under varma sommardagar inte fungerade alls. 

Ny och energieffektiv ventilation – Lejonfastigheter fixar!

För att förbättra inomhusluftens kvalitet och minska Katedralskolans energianvändning och belastning på miljön, har Lejonfastigheter installerat ett ventilationssystem som automatiskt suger in utomhusluft och blåser ut använd inomhusluft.

Värmen i den använda inomhusluften återvinns genom ett värmeväxlingssystem som värmer upp utomhusluften. Detta drivs av elektricitet och gör att uppvärmningen av utomhusluften kan minska med nästan 80 %! Resten av luften värms upp med fjärrvärme.

I klassrummen har man även installerat sensorer som känner av när någon befinner sig i rummet och som då aktiverar ventilationen. Sensorerna registrerar koldioxidkoncentration och temperatur och reglerar ventilationen efter behov. (De avsiktliga öppningarna som släpper in kalluft har vi täppt till, de behövs inte längre). 

Acceptera kakor (cookies) för att se innehållet.

Vad kan elever och skolpersonal göra för att minska ventilationssystemets energianvändning?

För att energianvändningen ska minska är det viktigt att vi hjälps åt. Det finns flera saker man kan göra på skolan för att minska belastningen på ventilationen under en skoldag.

Ibland kan exempelvis luften upplevas som kvav och stillastående i ett klassrum även om luften är syrerik. Detta beror oftast på att temperaturen är för hög. Istället för att öppna ett fönster på glänt för att släppa in kall luft som då måste värmas upp, kan man justera och sänka temperaturen. Om det inte fungerar och man ändå vill vädra är det bäst att vädra med tvärdrag.

Glöm inte heller att det är bra att gå ut på rasten och ta luft om man känner sig trött och håglös. Eftersom sensorerna känner av hur många människor som vistas inomhus och reglerar ventilationen därefter, så är det också ett sätt att spara energi (men det är viktigt att stänga dörrarna snabbt så att inte kall luft släpps in!). Då behöver man inte slösa energi genom att vädra, och forskning visar dessutom att vi mår bra och kan koncentrera oss bättre av att vara utomhus och röra på oss så ofta vi kan varje dag.

Uppgifter

  1. Börja med att göra uppgiften ”Hur mycket energi används på skolan?”.
  2. Använd resultatet från ”Hur mycket energi används på skolan?” som underlag för diskussion till följande uppgifter:
  3. Det nya ventilationssystemet kan återvinna värmen i den använda inomhusluften för att värma upp den friska utomhusluften, men bara till en viss del. Finns det andra saker på en skola som alstrar värme? Skulle den energin kunna tas till vara på för att värma upp resten av utomhusluften? Vad händer med värmen i vattnet vi använder för att tvätta våra händer eller när vi duschar efter idrotten till exempel? Vad händer med värmen från alla datorer? Vilken energi kan vi ta tillvara på och hur skulle det kunna gå till?

Låt eleverna spåna och fundera på nya lösningar för att ta tillvara värme som redan finns på skolan. Kanske behövs ingen ny värme till skolan tillföras alls? 

Hjälpte denna information dig? Nej