Vad är effekt och hur påverkar effekten energianvändningen?

Varje dag använder vi olika apparater och prylar som behöver el, som tillexempel en dator eller TV. Olika apparater kräver olika mängd kraft för att omvandla elenergin till den energi som apparaten ska ha, helt enkelt olika mängd effekt. För att en plattång ska bli varm krävs en viss mängd kraft, alltså effekt, för att omvandla elen till värme. En elbil behöver också en viss effekt för att omvandla elen till rörelseenergi så att bilen kan rulla.

När vi vet vilken effekt olika apparater och prylar behöver för att fungera, kan vi påverka vilka produkter vi använder, i vilken utsträckning och hur länge. Vi kan helt enkelt göra aktiva val som minskar vår totala energianvändning. Det blir bra för både plånboken, elnätet och vår påverkan på miljön.

Acceptera kakor (cookies) för att se innehållet.

Lär dig mer om hur effekt, energi och el hör ihop och hur effekt- och elbehovet påverkar våra elnät →

Uppgift för eleverna

  1. Förbered några exempel på elektriska apparater (ta antingen med hemifrån/från skolan eller visa bild) och skriv ner vilken effekt (w) dessa apparater har.
  2. Identifiera vilka apparater som eleverna använder under en dag.
  3. Vilka av apparaterna tror eleverna använder mest effekt? Varför då?
  4. Gå igenom de exempel som du förberett med eleverna.
  5. Gå igenom eller dela ut beräkningsuppgifter:
    1. En eluppvärmd bastu behöver cirka 6 000 W för att fungera. Hur länge kan man använda bastun för att den totala energianvändningen ska vara 1 kWh?
    2. Hur mycket energi använder datorerna i en av skolans datorsalar per dag?
      • Antagande: hälften av datorerna i datorsalen används i 4 timmar, andra hälften i 5,5 timmar om dagen
      • Om ni inte har en datorsal: be eleverna att undersöka sina egna datorer och vilken effekt de använder. Kom överens om hur länge som datorerna används i snitt per dag.
    3. En genomsnittlig torktumlare behöver 2 000 W för att fungera. Ett kylskåp (energiklass A++) behöver 31 W. Hur länge kan man använda respektive apparat för att båda apparaterna ska använda lika mycket energi (till exempel 2 kWh)?
  6. Prata om er känsla över vilka apparater som använder mest effekt stämmer överens med resultaten från beräkningarna.
  7. Prata om det finns någonting som eleverna kan tänka på när det kommer till effekt för att spara energi.

 

Hjälpte denna information dig? Nej