Bygg klassen egna kretslopp

Enkelt kretslopp

Gör så här:

  1. Lägg en isbit i ett glas och täck över öppningen på glaset med plastfolie. Låt glaset stå där det är varmt.
  2. Låt eleverna fundera kring: Vad kommer att hända med isen? Vad händer med vattnet om man låter glaset med den smälta isbiten vara kvar i solen i några dagar? Kommer det finnas något vatten kvar?
  3. Ta fram glaset efter några dagar och gå igenom vad barnen trodde skulle hända. Stämde det?

Material:

  • Ett glas
  • En isbit
  • Vatten
  • Plastfolie

Hur fungerar det enkla kretsloppet?

Vi började med is - vattnets fasta form. Sol och värme smälter isen och övergår till vatten i dess flytande form. När vattnet blir ännu varmare avdunstar det och övergår till sin tredje form - vattenånga.

Vattnet står aldrig still. Det rör sig i ett kretslopp, både inne i det täckta glaset och ute i naturen där vi människor är. Det är solen som driver vattnets kretslopp, precis som en motor. Vatten som faller ned på jorden i form av regn eller snö (eller hagel) rinner ut i sjöar och hav eller sugs ner i marken. Solens strålar värmer jorden, och gör att vattnet avdunstar och stiger upp mot himlen som vattenånga. Långt uppe i himlen kyls ångan ner och bildar moln. När molnen blir mättade och tunga börjar det regna eller snöa. Och sen börjar det om igen. Det är vattnets kretslopp.

Lite mer komplicerat kretslopp

Låt eleverna fundera på vad som kommer att hända med innehållet i burken. Kommer växterna att dö eller kommer de att växa? Vad beror det på?

Material

• En lite större glasburk med lock

• Små stenar eller lecakulor

• Sand

• Jord

• Lagom stora, icke-blommande växter som får plats i burken, t.ex. murgröna eller fetbladsväxter.

Gör så här:

1. Ta en stor glasburk som är vid upptill.

2. Lägg ett lager med små stenar eller lecakulor i botten och täck med sand.

3. Fyll burken med jord tills den är ungefär halvfull (om man planterar fetbladiga växter är det bra om man blandar jorden med lite sand).

4. Plantera växterna i jorden och vattna lite grann. Det behövs inte så mycket eftersom växterna och jorden redan innehåller vatten.

5. Sätt på locket och dra åt så hårt du kan. Skriv datum på burken.

6. Ställ burken ljust men inte med för mycket sol. Du har nu gjort ett kretslopp i miniatyr!

Titta vad som händer med fuktigheten i burken efter några dagar. Öppna inte burken under experimentet – då bryter du det slutna kretsloppet. Sådana här kretslopp kan finnas kvar under lång tid i klassrummet.

Hjälpte denna information dig? Nej