Hur vill du betala din faktura?

Välj vilket alternativ du vill

Vill du ha din faktura som e-faktura, på autogiro eller betala direkt i Kivra? Välj det sätt som passar dig. Du kan antingen byta till digital faktura själv eller kontakta oss så hjälper vi dig.

Så ser du din faktura

Om du vill se dina betalda och obetalda fakturor kan du logga in Mina sidor. Där finns dina fakturor från de senaste 13 månaderna. Ibland tar det några dagar från att din betalning är gjord innan den visas som betald på Mina sidor.

Har du inte fått din faktura?

Om du har valt pappersfaktura och har Kivra så kommer vi skicka brev och fakturor till din Kivra-brevlåda. Logga gärna in och kolla om fakturan finns där. Om du har autogiro skickar vi också din fakturaspecifikation till Kivra. Du kan själv välja vilka företag du vill ta emot digtal post från.

Byt till digital faktura

När det gäller e-faktura eller autogiro kan du byta själv via din internet- eller mobilbank eller Mina sidor. Här förklarar vi hur det går till. Du kan också kontakta oss så hjälper vi dig byta faktureringssätt.

Så gör du

Byt till e-faktura

När du väljer e -faktura skickas fakturan till din internet- eller mobilbank. Du behöver bara godkänna betalningen så dras pengarna från ditt konto på sista förfallodagen. 

Byt direkt på vår webb

  1. Fyll i formuläret på vår webb.
  2. Eller logga in på Mina sidor och ändra dina inställningar.

Du kan också byta i din internetbank

Det kan fungera olika för olika banker, men det går oftast till så här:

  • Ta fram din senaste faktura och logga in på din bank.
  • Leta upp information om e-faktura. Den brukar finnas under betala-funktionen.
  • Välj ”Tekniska verken” så kommer du till vår sida för e-faktura.
  • Följ instruktionerna. Du behöver bara ditt personnummer och ditt kundnummer som står på din faktura.
  • Klart! Nu får du en bekräftelse på mejl och sedan är du igång.

Ansök om autogiro

När du har din faktura på autogiro dras pengarna automatiskt från ditt konto. Dagen före förfallodagen kontrollerar banken att det finns pengar på ditt konto. Om det saknas pengar gör banken tre försök att dra summan innan vi skickar en påminnelse med ett inbetalningskort till dig.

Så ansöker du om autogiro

Ansök om autogiro direkt via din internetbank eller ladda ner autogiroblanketten, fyll i den, skriv ut och skicka den till oss.

  1. Du kan även kontakta kundservice för att få en blankett hemskickad.
  2. När din ansökan är godkänd av Bankgirocentralen kommer det stå på din faktura att beloppet dras via autogiro.

 

Kombinera med en digital fakturspecifikation

På Mina sidor kan du se dina fakturor från den senaste perioden. Du kan även få fakturaspecifikationen:

  • till din mejl: När du ansöker om autogiro och uppger din e-postadress, så godkänner du att vi får skicka specifikationen via e-post.
  • till Kivra: Du kan även välja att få din specifikation i Kivra, din digitala brevlåda.
  • i din mobil- eller internetbank: lägg till e-faktura i din bank, ändra dina inställningar på Mina sidor eller kontakta kundservice.

E-postfaktura

Med e-postfaktura skickas fakturan som en PDF-fil till din mejl. Du kan byta till e-postfaktura antingen genom att:

Kivra

Tekniska verken är anslutna till Kivra. Det innebär att om du har Kivra kommer vi skicka dina fakturor dit istället, om du inte har valt något annat faktureringssätt. Du kan enkelt betala fakturan genom att koppla ditt bankkonto. till Kivra

Vill du hellre få fysisk post från oss kan du logga in på Kivra och ändra dina inställningar.

 

Svefaktura för företagskunder

Svefaktura är en digital faktura som skapas i ett elektroniskt format (XML). Med Svefaktura sparar du både tid och på miljön resurser, jämfört med om fakturan skickas med post och scannas in. Det bidrar också till automatisk fakturamatchning, snabbare fakturahantering, ökad statistik och uppföljning och bättre underlag inför upphandlingar. 

Så byter ditt företag till Svefaktura

Fyll i formuläret om du vill bli kontaktad om Svefaktura. Eller skicka ett mejl till debitering@tekniskaverken.se med följande uppgifter: 

  • Företagets organisationsnummer
  • Företagets VAN-operatör
  • Eventuellt GLN-nummer om företaget använder sig av GLN till Svefaktura.

Vi hjälper dig

Du är bara några sekunder från att byta till ett mer smart och smidigt sätt att betala din faktura.