Betalning och fakturering

Du kan betala dina fakturor på flera olika sätt, välj det som passar bäst för just dig. Har du el från Bixia får du enkelt och smidigt alla tjänster på en och samma faktura.

Automatiskt med autogiro

Det är både enkelt och bekvämt att betala din faktura via autogiro. Du anmäler bara till oss vilket konto du vill att vi drar pengar ifrån, och sedan sköter vi resten. Inför varje betalning får du fortfarande en faktura skickad, men istället för att du betalar den, drar vi den aktuella summan från ditt konto på förfallodagen.

Fixa autogiro

1. Logga in på din internetbank.
2. Sök information om autogiro, det brukar finnas under betala-funktionerna och välj Tekniska verken.
3. Följ sedan instruktionerna.
4. Klart!

eller

- Skriv ut en autogiroblankett, fyll i och skicka in till oss
- Beställ blanketten från Kundservice så skickar vi en till dig

Byta eller avsluta konto

Om du vill ändra kontonummer som beloppet dras från meddelar du det till din bank. De flyttar då över alla dina aktuella autogiromedgivanden till ditt nya konto.

Vill du avsluta ditt autogiro kan du kontakta din bank eller oss på telefon 0771-25 26 27 eller mejla till kundservice@tekniskaverken.se. Du får en bekräftelse från banken på att autogiromedgivandet har upphört.

E-faktura

Pappersfakturor tar stora resurser i anspråk. Inte nog med att administration, hantering och porto kostar, det går också åt massor av energi att tillverka, transportera, trycka och distribuera fakturorna till hushållen. Som i sin tur ska källsortera pappret och frakta till återvinningen. Och så börjar allt om igen. Helt i onödan.

E-faktura ser till att du får din faktura rakt in i internetbanken. Efter ditt godkännande betalas den automatiskt på förfallodagen. Man kan säga att e-fakturan är ett vilande betalningsuppdrag i en bank, till skillnad från autogiro som är en fullmakt att dra pengar från ett konto.

Fixa e-faktura

Att ansluta sig tar bara några minuter. Hur det går till att ansluta sig kan skilja sig mellan olika banker, men i stora drag gör du så här:

1. Ta fram din faktura och logga in på din internetbank.
2. Sök information om e-faktura, den brukar finnas under ”betalafunktionerna”,
och välj ”Tekniska verken” så kommer du till vår anslutningssida för e-faktura.
3. Följ sedan de enkla instruktionerna. Du behöver bara kundnummer och
personnummer.
4. Klart! Nu får du en bekräftelse på mejl och sedan är du igång.

E-postfaktura

Med faktura via e-post får du din faktura skickad som en PDF-fil till din e-post. Det är ett miljösmart alternativ eftersom vi inte behöver skicka någon pappersfaktura till dig. Du anmäler dig till e-postfaktura genom att skicka e-post tillkundservice@tekniskaverken.se eller logga in på Mina Sidor, som du når genom att logga in på tekniskaverken.se, och skicka ett ärende till oss.

Kivra

Vi vill minska klimatpåverkan och samtidigt erbjuda dig möjlighet att ta emot och betala dina fakturor från oss digitalt. Därför har vi anslutit oss till Kivra. Tänk din vanliga brevlåda fast den är digital. Hit får du automatiskt mer och mer av din post från Tekniska verken samt andra företag och myndigheter som nu successivt ansluter sig. Det är gratis, säkert och dessutom riktigt bra för miljön! 

Anslut till Kivra

Du ansluter dig till tjänsten hos Kivra och kan där välja vilja företag du vill ta emot digital post ifrån. 

Fakturering

Bor du i villa får du en faktura varje månad. Är du lägenhetskund får du som standard en faktura var tredje månad. Du kan själv välja att istället få en faktura varje månad. Då anmäler du det hos Kundservice på telefon 0771-25 26 27 eller e-post till kundservice@tekniskaverken.se.

Grund för fakturan

Elmätare

Vi läser av elmätarna varje månadsskifte via fjärravläsning. På din faktura ser du det avlästa mätvärdet från månadens sista dag. Du blir fakturerad för de kilowattimmar som du har använt under aktuell period.

Vattenmätare

Du som bor i villa läser själv av din vattenmätare. Du rapporterar enkelt in din vattenanvändning direkt på Mina sidor, som du når genom att logga in, eller genom att fylla i och skicka in avläsningskortet som skickas till dig en gång per år. Genom att läsa av din vattenmätare vet du också att du betalar för din verkliga användning. Om vi inte får in din mätarställning får du betala för den beräknade användningen.

Fjärrvärmemätare

Vi arbetar med att byta ut fjärrvärmemätarna till fjärravlästa mätare. Du som har en fjärravläst mätare får en faktura på den faktiska användningen för aktuell period. Om du inte har en fjärravläst mätare får du en beräknad faktura för fjärrvärme. Beräkningen baseras på aktuell beräknad årsanvändning. Ta för vana att jämföra de beräknade mätarställningarna på fakturan med dina verkliga mätarställningar. Är du nyinflyttad kan din användning skilja sig från våra beräkningar.

Lämna dina mätarställningar till oss

Du kan själv lämna dina mätarställningar till oss på genom att logga in på Mina Sidor eller genom att ringa Kundservice på 0771-25 26 27. Läser du av och rapporterar dina mätarställningar till oss någon av de tre sista dagarna i månaden får du en faktura som baseras helt på dina avlästa värden. Lämnar du mätarställning till exempel den 15:e beräknas användningen fram till månadens sista dag.

En gång om året skickar vi ett avläsningskort och vart tredje år kommer vi hem till dig och läser av din vatten- och/eller fjärrvärmemätare. Om du tidigare fått beräknade fakturor och vi får in en avläsning görs en avstämningsfaktura. På den specificeras hur mycket du använt sedan föregående avläsning, och hur mycket du ska betala. Vi gör ett avdrag för den summa som du redan betalat in. Om du betalat in för lite pengar får du betala summan som återstår på avstämningsfakturan. Om du betalat in för mycket pengar får du tillbaka dem.

Exempelfaktura

Fakturan innehåller många poster och kan ibland vara svår att förstå. Här har vi försökt att förklara innehållet på fakturan. Förklaringarna ses bäst i pdf-filen som du kan zooma i.

Exempelfaktura från Tekniska verken (pdf)

Hjälpte denna information dig? Nej