Följ med när 125 000 ålyngel simmar ut i Östergötlands och Kalmars sjöar och vattendrag

15 maj 2023 06:00
Den 17 maj är det dags för Tekniska verken att sätta ut ål i åtta östgötska vattendrag och sjöar, samt i Storsjön i Kalmar län. Ålutsättningen, som utförs årligen, är ett sätt att kompensera för vattenkraftens påverkan på den numera akut hotade ålen. Åtgärden följs även upp längre fram av att lekmogna ålar fångas upp och får hjälp förbi vattenkraftverken.

Utsättningarna görs i bland annat Stångån, Sommen, Roxen och Glan, samt även nere i Storsjön i Kalmar län.

Media och allmänhet hälsas välkomna att delta när ålynglen simmar i väg.

Tid: onsdag 17 maj, 08:00
Plats: OK/Q8 Braskens bro, Linköping

Bakgrund

Det europeiska ålbeståndet minskar, bland annat på grund av vandringshinder vid vattenkraftverk och dammar. Utsättningen av ålyngel är en viktig del för att bevara ålbeståndet och en av åtgärderna som Tekniska verken gör, utifrån sina fastställda vattendomar, för att minska påverkan från sina vattenkraftverk. Tekniska verken deltar i projektet ”Krafttag ål”, tillsammans med Havs- och vattenmyndigheten och flera andra kraftbolag. I Krafttag ål är ett delprojekt så kallad ”Trap and transport” där man fångar lekmogen ål och transporterar ut den till havet förbi vattenkraftverken.

Jakob Bergengren, miljöingenjör på Tekniska verken
E-post: jakob.bergengren@tekniskaverken.se