Siktet inställt på fossilfritt 2045 i Tekniska verkens strategiska plan

Foto: Jonathan Hjort
04 april 2023 11:01
Tekniska verkens strategiska plan för 2023-2028 står nu klar. Via fyra olika fokusområden tydliggörs bolagets strävan framåt, där bland annat kund- och miljönytta, leveranssäkerhet, hållbarhet, cirkularitet, elektrifiering och digitalisering utgör centrala delar. Ett övergripande mål är netto noll fossila utsläpp från Tekniska verken senast 2045.

Tekniska verken bygger långsiktigt hållbara lösningar och tillhandahåller och utvecklar ledningsburen infrastruktur, för ett väl fungerande samhälle med minsta möjliga belastning på miljön. En betydande del av bolagets tjänster bygger på att använda resurser som annars skulle ha gått till spillo. Den strategiska planen för 2023-2028 beskriver vilka aktiviteter Tekniska verken ska fokusera på för att åstadkomma önskad förflyttning, mot bland annat ett fossilfritt 2045.

– Vår verksamhet bedrivs i linje med FN:s globala mål för hållbar utveckling, och vår vision om att bygga världens mest resurseffektiva region arbetar vi dagligen med att skapa förutsättningar för att uppnå. Det innebär bland annat att vi intensifierar våra ansträngningar att ytterligare minska utsläppen och att möta behovet av elektrifiering, samt att säkerställa att samtliga Tekniska verkens produkter både är och klassas som hållbara i alla led, säger Charlotta Sund, vd Tekniska verken.

Fyra fokusområden lyfts fram i den strategiska planen: Minskade utsläpp av växthusgaser, Energi och effekt i rätt tid och på rätt plats och i rätt form, Ökad resurseffektivitet samt Datadrivna produkter och tjänster. Varje område har sitt eget övergripande syfte och mål, samt en omfattande aktivitetsplan som konkretiserar satsningar, innovationer och åtgärder för att nå målet. Planen bygger på en omvärldsanalys, som bland annat tydligt påvisar hur klimatkris, energikris samt säkerhets- och finansläget lett till nya marknadsförutsättningar och kraftigt förändrade beteenden och behov från kunderna, vilka Tekniska verken i sin tur arbetar för att så snabbt som möjligt kunna möta. Att minska sina kostnader är i nuläget en stark drivkraft, allt fler vill även elektrifiera samt leva och verka hållbart.

För att uppnå ett fossilfritt 2045 är området Minskade utsläpp av växthusgaser just nu högaktuellt. Tekniska verken omhändertar och använder bland annat bränsle i form av avfall både från andra platser i Sverige och från andra länder. Eftersom koncernen redan idag ligger långt fram i hanteringen av avfall har detta en positiv effekt globalt sett, men i och med att Tekniska verken ser till att utsläppen av växthusgaser minskar globalt, får man istället lokala utsläpp.

– Utan vår insats skulle den totala påverkan på klimatet vara ännu större, så i det stora hela gynnar detta miljön. Men vi slår oss inte till ro med det utan arbetar just nu med omfattande insatser för att minska utsläppen även lokalt och senast 2045 kunna tillvarata all koldioxid som släpps ut. Målet är att all den fossila koldioxid som genereras av vår produktion ska cirkuleras och användas i annan produktion alternativt lagras, säger Charlotte Billgren, hållbarhetschef på Tekniska verken.

För att åstadkomma detta undersöker Tekniska verken just nu bland annat möjligheterna att uppföra anläggningar för både koldioxidinfångning och förvätskning av koldioxid samt en rad andra insatser med målet om ett fossilfritt 2045.

Mer information om den Strategiska planen samt ovanstående projekt

Charlotta Sund, vd och koncernchef, Tekniska verken i Linköping AB
E-post: charlotta.sund@tekniskaverken.se