Rekordmånga ålar räddades under 2022

27 december 2022 06:30
Under året har tusentals ålar fångats och åkt tankbil från de östgötska sjöarna Glan, Roxen och Sommen, ner till Östersjön där de blivit utsläppta för att börja sin långa vandring till Sargassohavet. Skjutsen förbi Tekniska verkens vattenkraftverk har under 2022 hjälpt nästan 7,6 ton, totalt 5 757 lekmogna blankålar att nå havet på ett säkert sätt.

Vattenkraftverk utgör genom sina turbiner ett av många allvarliga hinder på ålens naturliga väg tillbaka för lek i Sargassohavet.

- Detta ju en slags konstgjord andning och vi är långt ifrån nollvisionen om att minska all mänskligt skapad åldödlighet. Men vi gör en konkret åtgärd som hjälper ålen här och nu, samtidigt som vi måste arbeta aktivt att på sikt åtgärda problemen, säger Jakob Bergengren, miljöingenjör på Tekniska verken i Linköping.

Tekniska verken anlitar lokala yrkesfiskare som fångar in ålarna i stora bottengarn (ryssjor) och kör dem till havet i väl syresatta tankar.

- Vi har med råge uppnått vårt projektmål för 2022: vi har hjälpt nästan 2 000 fler ålar än 2021. Det handlar om drygt 2 800 ålar från Glan, drygt 1 600 ålar från Roxen och drygt 1 200 ålar från Sommen, säger Jakob Bergengren.

Flytten av ål sker inom det branschgemensamma projektet Krafttag Ål. Projektet styrs av Energiforsk och genomförs i samarbete mellan ett antal vattenkraftföretag och HaV (Havs- och vattenmyndigheten) sedan 2011. Vattenkraftföretagen bekostar de frivilliga åtgärderna som ingår i programmet. Det totala målet för programmet Krafttag Ål är att hjälpa 15 000 ålar att nå havet varje år.

För mer information, kontakta gärna Jakob Bergengren, miljöingenjör, Tekniska verken i Linköping: 013-20 92 09, jakob.bergengren@tekniskaverken.se