Höjning av elnätspriset från årsskiftet

24 november 2022 06:36
På grund av ökade kostnader för så kallade överföringsförluster tvingas Tekniska verken höja priserna för det lokala elnätet. Den 1 januari 2023 börjar det nya priset att gälla för alla elnätskunder. Det handlar om en genomsnittlig höjning på 14,5 procent i Katrineholm.

För boende i lägenhet handlar det om en höjning på cirka 20 kronor per månad. För boende i hus innebär det att elnätsfakturan blir cirka 80 kronor dyrare i månaden. Tack vare kostnadstaket på Svenska kraftnäts energiavgift till elproducenter och nätbolag, blir prishöjningen lägre än tidigare befarat.

- Vi beklagar att vi måste höja elnätspriset, vi vet att våra kunder redan är hårt belastade kopplat till inflationen och världsläget, säger Jesper Svensson, vd på Tekniska verken Katrineholm Nät AB och fortsätter:

- Vi måste köpa stora volymer el varje månad för att ersätta den el som försvinner i elnätet, så kallade överföringsförluster, när elen transporteras från producent till oss här i Katrineholm. Så även elnätsavgiften är starkt kopplad till de höga priserna på elhandelsmarknaden som vi ser idag, fortsätter han.

Fakta överföringsförluster
Nät- eller överföringsförluster uppstår alltid vid överföring av el i nätet. Alla elnätföretag måste därför köpa in mer el än vad som efterfrågats av kunderna, för att säkerställa att rätt mängd levereras. När marknadspriset på el stiger så ökar förlustkostnaderna.

Här finns mer information om Tekniska verkens elnätspriser.

Jesper Svensson, vd, Tekniska verken Katrineholm Nät AB via telefon 013-30 86 60 eller e-post jesper.svensson@tekniskaverken.se