Del 2: Besök på Kolmården

Här kommer du och din klass att få besöka djuren och lära dig mer om dem och hur de lever.

På Kolmårdens djurpark binder vi ihop det lokala med det globala perspektivet. Här får du möjlighet att sätta dig in i djurens värld med fokus på tema Avfall. Du får möjlighet att jämföra hur du har det hemma där du bor med hur det kan se ut i andra delar av världen och hur vardagen ser ut för dem som lever där. 

Så här går dagen till

Dagen börjar med att klassen blir hämtad med buss och åker till Kolmårdens djurpark. Under dagen kommer ni besöka sju stationer med olika innehåll där ni får lära er mer om djuren och hur skräp och avfall påverkar dem.

Säl

På den här stationen får du lära dig hur sälarna är anpassade till att leva i havet.

Ministationer (Marine World)

Du kommer att få lära dig hur till exempel fiskenät och plast som hamnat i haven kan vara farliga för sälar, valar och andra djur och vad vi människor kan tänka på för att förbättra situationen för djuren.

Savann

Här möter vi några av savannens djur och lär oss mer om hur djuren i djurparken bidrar till att bevara vilda djur. 

Kolosseum

På den här stationen kommer du att få möta djurparkens minsta djur, surikaten, och lära dig om hur de lever. Vi undersöker hur lång tid det tar för några vanliga material att brytas ned i naturen. Vi funderar även kring hur djur kan tänkas påverkas av att människor kastar skräp i naturen. 

Vi ska också titta närmare på en typ av avfall som det bildas särskilt mycket av på Kolmårdens djurpark, djurens spillning -alltså bajs! Vad gör vi med det? Hur ser det ut med hantering av bajs, alltså sanitetslösningar, runtom i världen? Det får du och din klass lära er mer om här.

Asien

Kulanen är en sorts vildåsna som lever i Asien. Den är utrotningshotad och Kolmården arbetar för att den ska kunna finnas kvar. I en del länder i Asien kan det bildas stora berg av sopor. Vi lär oss mer om varför det är så och om det finns något vi kan göra. 

Sydamerika

Vi besöker de sydamerikanska djuren såsom tapiren, vikunjan och kapybaran. Vissa av djuren har bra syn, andra har ett väldigt bra luktsinne. Kan vi lära oss av djuren för att hjälpa till att minska matsvinnet?  

Soldatara

Som avslutning på dagen kommer du att få möta en soldatara (en sorts papegoja) på nära håll och lära dig om deras liv i det vilda. Vi funderar kring hur våra inköp av elektronik kan påverka soldataror och de tropiska skogar de lever i. Vad kan du själv tänka på för att hjälpa till att rädda dessa djur och deras livsmiljö?

Viktigt att tänka på

  • Åkattraktioner, restauranger och kiosker är stängda, så se till att ta med utflyktsmat som inte behöver värmas utan kan ätas som den är.
  • Parken är endast öppen för skolklasser. Därför välkomnar vi lärare och elever, men det är inte tillåtet att ta med föräldrar eller vårdnadshavare. 
  • Du får aldrig gå iväg på egen hand. Du får på inga villkor klättra på staket eller på annat sätt utsätta dig själv eller andra för risker.
  • Respektera parkens regler och visa respekt för djuren. Detta innebär till exempel att inte knacka på rutor eller mata djuren.
  • Under besöket kommer klassen vara utomhus hela dagen. Det är därför viktigt att du har kläder efter väder. Ett sittunderlag kan vara bra att ha med då ni äter lunch utomhus.
Hjälpte denna information dig? Nej