Rapportera mätarställning

Du som bor i villa läser själv av din mätarställning och rapporterar in den till oss. Vi rekommenderar att du läser av din mätarställning och rapporterar in den till oss minst en gång per år. Då vet du att du betalar för rätt vattenförbrukning, eftersom din avgift är beroende av vilken mätarställning du angett.

Vattenmätaren visar hur mycket vatten du använder i fastigheten. Tekniska verken tillhandahåller vattenmätaren och det är också vi som ansvarar för flytt, byte och service av vattenmätaren. Du som fastighetsägare ansvarar för att mätaren hålls i gott skick. Är du osäker på var vattenmätaren sitter så går det bra att kontakta oss så vägleder vi dig rätt. Oftast hittar du vattenmätaren i källaren, i ett förråd eller vid en undercentral i fastigheten.

Olika sätt att rapportera mätarställning

När du läst av din vattenmätare finns det flera olika sätt att rapportera in mätarställningen:

Via Mina Sidor

Klicka på "Logga in" högst upp på tekniskaverken.se och gå sedan in på Mina Sidor. På startsidan på Mina sidor hittar du "Registrera mätarställning", som ser ut så här:

Sedan april 2016 har vi en ny inloggningsfunktion på tekniskaverken.se, läs mer.

Via e-post eller mms

Ta en tydlig bild på mätardisplayen. Var noga med att få med V-numret som sitter på en lapp i anslutning till din mätare, till exempel i locket. Om du inte kan hitta ett V-nummer, ange istället namn och adress. Skicka bilden via e-post till lagermatteknik@tekniskaverken.se eller via mms till 0706-24 73 98.

Via avläsningskort

Fyll i det avläsningskort som vi skickar ut med jämna mellanrum och posta det till oss.

Var 10:e år ska din vattenmätare bytas ut

Läs mer om hur det går till.

Hjälpte denna information dig? Nej