Källaröversvämning
Om du drabbats
- Bryt all elektrisk ström i de översvämmade lokalerna. Elen kan innebära direkt livsfara. Se dock till att eventuell dräneringspump inte stannar.
- Flytta om möjligt fuktkänsliga inventarier.
- Skaffa hjälp med länspumpning.
- Var noga med hygien efter kontakt med inträngande avloppsvatten.
- Ring ditt försäkringsbolag.
- Ordna hjälp med skadereglering och uttorkning.
- Anmäl översvämningen till VA-huvudman.
- Anmäl översvämningen till VA-huvudman. Du som drabbades av översvämning vid skyfallet i juni, 2018, använd detta formulär.
- Meddela eventuella ersättningskrav till VA-huvudman (Tekniska verken).
Vid källaröversvämning under torrväder bör man undersöka servisbrunnen. På så vis kan man konstatera om översvämningen är orsakad av stopp i fastighetens ledningar eller av stopp i de allmänna ledningarna.
Att tänka på för att underlätta utredningsarbetet
- Hur kom vattnet in?
- Vilka åtgärder vidtog du?
Vart vänder jag mig?
Störningar dagtid | 0771 - 25 26 27 | Tekniska verken, Kundservice |
Övrig tid | 013 - 20 80 20 | Tekniska verken, Driftcentralen |
Övriga
Skadeanmälan till försäkringsbolaget | |
Störningar på privata ledningar | Ring VVS-/spol-/slamsugsföretag |
Igensatta rännstensbrunnar i gatan, dagtid | 013 - 20 60 00 (Kommunens gatuenhet) |
Länspumpning | 013 - 20 70 00 (Brandkåren) |