11 000 kunder får ny dag för sophämtning

Från och med 3 maj ändrar vi våra turer för sophämtning i Linköpings kommun. Det innebär att fler än 11 000 av våra kunder kommer få en ny dag för sophämtning. Du får information via e-post eller brev om du berörs av ändringen.

Därför ändras dagarna

Förändringen beror på att vår entreprenör har planerat om sina rutter för att kunna effektivisera hämtningen. Förändringen påverkar både dig som bor i villa och fastighetsägare och BRF:er med hämtning av hushållsavfall.

För dig som bor i villa

Så vet du vilket datum vi kommer

Du som påverkas av ändringen har fått information om din nya dag via e-post eller brev. Lägg gärna en påminnelse i kalendern så att du inte glömmer att ställa ut soptunnan senast klockan 06.00 på din nya hämtningsdag. 

Se din hämtningsdag

Här på webben, Mina sidor och i appen kan du se vilket datum dina sopor hämtas. Du som använder appen kan behöva logga ut och logga in igen för att de nya hämtningsdagarna ska visas. Information om din nya dag för sophämtning finns i brev eller e-post som vi skickat till dig. 

När hämtar vi hos dig?

Fyll i din adress och se när vi hämtar dina sopor eller ditt trädgårdsavfall.

Vad händer om tunnan inte töms?

Vänta med att felanmäla tills din nya hämtningsdag har passerat. Skulle din tunna inte vara tömd då kan du kontakta oss för att göra en felanmälan. Det kan du göra på Mina sidor. 

För fastighetsägare och bostadsrättsföreningar

Ni har fått information via e-post eller brev om ni påverkas av förändringen. I utskicket kan du se en sammanställning på vilka adresser som får nya hämtningsdagar.