Tekniska verkens summering av stormen Helga

Large thumbnail
07 december 2015 11:28

På fredagseftermiddagen drog stormen Helga in över Östergötland och Södermanland och orsakade strömavbrott framför allt i Katrineholmsnätet. Som mest var det 4 212 kunder som drabbades i Katrineholmstrakten och 556 kunder i Linköpingstrakten. Totalt har nästan 100 personer från Tekniska verken jobbat med stormen både ute i fält och inomhus från exempelvis Driftcentralen, kund- och kommunikationsavdelningen.

Det intensiva arbetet har pågått sedan i fredags och fortsätter under måndagen då ett fåtal kunder i Katrineholms- och Linköpingsnäten fortfarande är utan ström.

-Vi arbetar för att alla ska få tillbaks strömmen så fort som möjligt, men kan inte ge en exakt prognos, säger Lovisa Fricot Norén, vd Tekniska verken Linköping Nät AB och Tekniska verken Katrineholm Nät AB.

-Elavbrotten beror på allt ifrån att träd ligger på ledningar till att stolpar och ledningar har slitits av i stormen. Det har varit besvärliga förhållanden med svår terräng, mycket stark vind och arbetet har till stor del skett i mörkret. Men vår personal har arbetat hela helgen för att alla ska få tillbaks strömmen, säger Lovisa Fricot Norén.

Tekniska verken uppmanar kunder som fortfarande har strömavbrott att höra av sig på
013-20 80 20. Finns det fortfarande träd på ledningarna är det mycket bra om det också inrapporteras.

Viktigt! Om man stöter på nedfallna ledningar uppmanas alla att hålla stort avstånd då ledningarna kan innebära livsfara.

För mer infomation kontakta gärna Lovisa Fricot Norén, vd Tekniska verken Linköping Nät AB och Tekniska verken Katrineholm Nät AB, 013-20 91 51