Så kan du minska matsvinnet

Tips när du handlar

  • Titta vad du har hemma innan du handlar.
  • Planera dina inköp. 
  • Köp inte mer än du behöver. Om du köper storpack av färskvaror kan ett tips vara att dela upp frysa in det du inte använder direkt. 
  • Försök att motstå frestelsen att köpa erbjudanden om du inte säkert vet att du kommer använda maten. 
  • Handla mat med kort datum om du tänker använda varorna direkt.
  • Välj frukt och grönt så att de är lagom mogna när du har tänkt äta dem. När det gäller exempelvis bananer kan man välja några som är mogna, några som är halvmogna och några som är omogna. 
  • Ändarna som blir kvar när man skivar tex skinka i chark passar fint i pastasåser och pajer. Hör med din butik om de säljer dem. 

Tar du en titt i kylskåpet före du handlar ny mat?

När du lagar mat

  • Ta vara på resterna. Se dem som en bonus!
  • Gör matlådor. 
  • Lukta och smaka på maten. Våga lita på dina sinnen. (För gravida, äldre eller personer med nedsatt immunförsvar gäller särskilda kostråd, se livsmedelsverket.se) 
  • Låt resterna från fredags tacos serveras till en snabb och smidig lunch på lördagen. 
  • Att använda matrester sparar tid. 
  • Servera matrester på ett trevligt sätt. Det smakar bättre om det ser fint ut.
  • Använd ledsna grönsaker i grytor och soppor.
  • Tina den frysta fisken i mjölk så smakar den som färsk.
  • Torrt bröd? Rosta eller gör varma mackor. 

Håller du dig alltid till bäst före-datum eller luktar och smakar du på maten innan du slänger? 

Tips för barnfamiljen

  • Istället för att servera mjölk och flingor i tallrikar kan man göra mindre portioner och använda ett glas eller små skålar. Är man hungrig är det ju bara att fylla på. 
  • Använd mindre tallrikar så upplevs portionerna större än vad de egentligen är. 
  • Ett roligt sätt att servera potatismos på är att använda en glasskopa. 
  • Låt barnen lägga upp maten själva på sina tallrikar.
  • Kalla restmaten för roliga namn. Överraskningsgratäng (med rester från kylen), Muskelsmoothie (med spenat) och Favoritbuffé (restmiddag där alla får välja ut sin favorit bland resterna).

Ta vara på matresterna. Se dem som en bonus! 

Så förvarar du maten bäst

  • Rekommenderad temperatur: Kyl +4-5°C, sval +6°C till +12°C, frys -18°C.
  • Lägg in en termometer i kylskåpet. Vissa kylskåp är kallast längst ner medan andra är kallast längst upp. Förvara mjölk, kött och fisk där det är kallast och grönsaker där temperaturen är högre.
  • Märk matlådor och öppnade förpackningar i kyl och frys med datum. Ha frystejp och en penna till hands i köket. 
  • Bröd förvaras bäst i plastpåse i rumstemperatur. Det går också bra att frysa och ta fram efterhand om man köper större förpackning än man hinner äta upp innan det blir torrt eller mögligt. 
  • Alla frukter och grönsaker avger etengas, den gör att de mognar. Tomat, plommon, äpple och melon avger mycket etengas. För att påskynda mognadsprocessen för avokado, kan man lägga dem i en påse tillsammans med äpplen.
  • Förvara potatis mörkt och svalt och inte tillsammans med lök.

  • Nötter och frön ska nästan alltid förvaras i kylskåp. Undantaget är cashewnötter som klarar sig i +8°C till +12°C. Pekannötter och valnötter behöver bara förvaras i kylskåp om de är skalade.

  • Kyl ner din mat snabbt. Stora mängder kan kylas ner i kallt vattenbad alternativt ställas ut på balkongen om det är kyligt ute. Bakterier växer snabbt i mat som svalnar långsamt.

  • Kokt pasta, ris och bönor går bra att frysa. 
  • Frys in köttfärs, grytbitar och skivat kött i platta och tunna paket. Tinas bäst i kylen för att förhindra att köttsaften rinner ut.

  • Mjölk håller en vecka efter bäst före datum om du förvarat den kallt hela tiden, helst max 4 grader. 

Källor: Livsmedelsverket, slangintematen.se, stoppamatsvinnet.nu