Kundservice

Vi finns här för dig

Här hittar du svar på några vanliga frågor. Skulle du inte hitta det du söker kan du alltid ringa, skicka e-post, ställa en fråga i vårt kundforum eller chatta med oss.

Vad behöver du hjälp med?

Just nu hjälper vi många av våra kunder med dessa frågor.

Jag ska flytta

När du flyttar behöver du två avtal för elen, ett elnätsavtal och ett elhandelsavtal. Tekniska verken äger elnätet i Linköping och Katrineholm och därför ska du anmäla din flytt till oss. Det här är skillnaden mellan elnät och elhandel.

Vanliga frågor

Elpriset fortsätter att vara högt och kanske är du en av dem som har fått högre fakturor än vanligt. Vi har samlat vanliga frågor och svar om elpriserna.

 

På grund av vinterns ovanligt höga elpriser väljer regeringen nu att kompensera dig som konsument. Kompensationen omfattar ungefär 2 miljoner svenska hushåll för perioden december 2021, januari 2022,  februari 2022 och mars 2022.

Vem har rätt till elpriskompensation? 

Kompensationen gäller för hushåll med en förbrukning på 700 kWh eller mer under månaderna december 2021, januari 2022, februari 2022 och mars 2022. Detta oavsett om du bor i villa, radhus eller lägenhet.  

Har du el från vårt elbolag Bixia och vill byta avtal? Eller köper du el från någon annan leverantör idag och vill byta till Bixia istället? Det kan vi hjälpa dig med.

Bixia är en del av Tekniska verken och levererar 100 % förnybar el till kunder i hela Sverige. När du flyttar till Linköping eller Katrineholm får du automatiskt el med anvisningspris från Bixia om du inte gör ett aktivt val. Vi hjälper dig gärna byta elavtal så att du kan få ett bättre pris.

Välj hur du vill betala fakturan

Vi erbjuder flera olika sätt att betala din faktura. Välj mellan autogiro, e-faktura, e-postfaktura eller Kivra.

Se dina fakturor på Mina sidor

På Mina sidor hittar du fakturaspecifikationerna från de senaste 12 månaderna.

Så läser du din faktura

Tycker du det är krånglig att förstå fakturan? Vi guidar dig genom alla delar. 

Har du fått brev från Svea Inkasso angående din faktura från Tekniska verken?

Vi gör det enkelt att sortera rätt. I vår sorteringsguide kan du söka och få svar direkt hur något ska sorteras och var du kan lämna det. Vi har även en guide till vad du får slänga i gröna påsen. 

Du som bor i villa läser själv av din vattenmätare och rapporterar mätarställningen till oss. Gör det minst en gång om året så vet du att du betalar för rätt vattenförbrukning.

Se alla pågående och planerade driftstörningar för el, fjärrvärme eller vatten och avlopp i Linköping eller Katrineholm.

Vill du hellre få information på mejl än som ett brev på posten? Se till att vi ha rätt kontaktuppgifter så att vi enkelt kan nå dig. Logga in på Mina sidor för att uppdatera dina kontaktuppgifter.

Kontakta kundservice

Våra öppettider

Vi har lunchstängt varje dag kl 12-13.

Vecka 39, 2022
  • Måndag09:00 - 16:00
  • Tisdag09:00 - 16:00
  • Onsdag09:00 - 16:00
  • Torsdag09:00 - 16:00
  • Fredag09:00 - 16:00
  • LördagStängt
  • SöndagStängt

I vår FAQ finns fler vanliga frågor och svar. Du kan också skicka din egen fråga.

Skicka e-post till kundservice@tekniskaverken.se eller skicka din fråga via webben.

Ska du flytta? Gör din flyttanmälan här istället.

Ring oss på tele: 0771-25 26 27. 

Vid akuta fel efter kontorstid

Efter kontorstid kan du ringa vår driftcentral, tele: 013 - 20 80 20.

Du kan chatta med oss på webben vardagar klockan 9-16. När vi är online syns en chattruta i högra hörnet längst ner på webben. 

Chatt på olika språk

Vi använder en översättningstjänst så du kan skriva på vilket språk du vill, så svarar vi på samma språk.

Just nu kan du tyvärr inte besöka vår reception för att få hjälp med kundserviceärenden, på grund av hög belastning på vår kundservice. Vi hänvisar dig till vår kundservice på telefon 0771-25 26 27 eller mejl kundservice@tekniskaverken.se.

Vi hjälper dig om du har problem med el, vatten och avlopp, fjärrvärme eller sophämtning. Kolla gärna om driftstörningen finns med på vår sida för driftinformation innan du felanmäler.

Akuta ärenden efter våra öppettider

Om du behöver snabb hjälp på kvällar och helger kan du ringa vår driftcentral, tel 013-20 80 20.