
Kundservice
Vi finns här för dig
Här hittar du svar på några vanliga frågor. Skulle du inte hitta det du söker kan du alltid ringa, skicka e-post, ställa en fråga i vårt kundforum eller chatta med oss.
Vad behöver du hjälp med?
Just nu hjälper vi många av våra kunder med dessa frågor.
Jag ska flytta
När du flyttar behöver du två avtal för elen, ett elnätsavtal och ett elhandelsavtal. Tekniska verken äger elnätet i Linköping och Katrineholm och därför ska du anmäla din flytt till oss. Det här är skillnaden mellan elnät och elhandel.
Vanliga frågor
Elpriset fortsätter att vara högt och kanske är du en av dem som har fått högre fakturor än vanligt. Vi har samlat vanliga frågor och svar om elpriserna.
Svenska kraftnät meddelade den 27 oktober att alla elanvändare med eget elnätsavtal i elområde 3 och 4 kommer att få stöd för höga elpriser.
Har du el från vårt elbolag Bixia och vill byta avtal? Eller köper du el från någon annan leverantör idag och vill byta till Bixia istället? Det kan vi hjälpa dig med.
Bixia är en del av Tekniska verken och levererar 100 % förnybar el till kunder i hela Sverige. När du flyttar till Linköping eller Katrineholm får du automatiskt el med anvisningspris från Bixia om du inte gör ett aktivt val. Vi hjälper dig gärna byta elavtal så att du kan få ett bättre pris.
Välj hur du vill betala fakturan
Vi erbjuder flera olika sätt att betala din faktura. Välj mellan autogiro, e-faktura, e-postfaktura eller Kivra.
Se dina fakturor på Mina sidor
På Mina sidor hittar du fakturaspecifikationerna från de senaste 12 månaderna.
Så läser du din faktura
Tycker du det är krånglig att förstå fakturan? Vi guidar dig genom alla delar.
Har du fått brev från Svea Inkasso angående din faktura från Tekniska verken?
Vi vill att det ska vara enkelt att sortera rätt. I vår sorteringsguide kan du söka och få svar direkt hur något ska sorteras och var du kan lämna det.
Du som bor i villa läser själv av din vattenmätare och rapporterar mätarställningen till oss. Gör det minst en gång om året så vet du att du betalar för rätt vattenförbrukning.
Se alla pågående och planerade driftstörningar för el, fjärrvärme eller vatten och avlopp i Linköping eller Katrineholm.
Vill du hellre få information på mejl än som ett brev på posten? Se till att vi ha rätt kontaktuppgifter så att vi enkelt kan nå dig. Logga in på Mina sidor för att uppdatera dina kontaktuppgifter.
Kontakta kundservice
Våra öppettider
- Måndag08:00 - 16:00
- Tisdag08:00 - 16:00
- Onsdag08:00 - 16:00
- Torsdag08:00 - 16:00
- Fredag09:00 - 16:00
- LördagStängt
- SöndagStängt
Skicka e-post till kundservice@tekniskaverken.se eller skicka din fråga via webben.
Ska du flytta? Gör din flyttanmälan här istället.
Ring oss på telefon: 0771-25 26 27.
Tills vidare kan du tyvärr inte besöka vår reception för att få hjälp med kundserviceärenden. Vi hänvisar dig till vår kundservice på mejl kundservice@tekniskaverken.se eller telefon 0771-25 26 27.
Du kan chatta med oss på webben vardagar klockan 9-16. När vi är online syns en chattruta i högra hörnet längst ner på webben.
Chatt på olika språk
Vi använder en översättningstjänst så du kan skriva på vilket språk du vill, så svarar vi på samma språk.
Vi hjälper dig om du har problem med el, vatten och avlopp, fjärrvärme eller sophämtning. Kolla gärna om driftstörningen finns med på vår sida för driftinformation innan du felanmäler.
Akuta ärenden efter våra öppettider
Om du behöver snabb hjälp på kvällar och helger kan du ringa vår driftcentral, tel 013-20 80 20.