Vikaloppisen är tillbaka

11 maj 2022 06:00
Efter två års pandemipaus går den traditionsenliga loppisen på Vika återvinningscentral av stapeln på lördagen den 14 maj klockan 09.00-13.00. Försäljningsintäkterna går oavkortat till diabetesföreningen i Katrineholm.

Under de här två åren när loppisen blivit inställd på grund av Corona-pandemin har Vika återvinningscentral istället dels skänkt till välgörenhetsorganisationer och dels har föreningar fått lämna vissa utvalda saker till auktion och fått behålla intäkterna.

- Det är väldigt roligt att vi kan genomföra vår loppis igen, vi märker ett stort sug efter återbruk och hållbara alternativ till att slänga sitt avfall. Fler vill hitta cirkulära och resurseffektiva sätt att konsumera och att handla på vår loppis är ett enkelt sätt att både klättra i avfallstrappan och göra gott, säger Anders Lindberg, ansvarig för Vika ÅVC i Katrineholm.

Den senaste loppisen arrangerades under våren 2019, då uppgick intäkterna till dryga 66 000 kronor som gick till Backa Konståkningsklubb. Auktionerna under 2020 och 2021 har totalt genererat cirka 120 000 kronor, som har donerats till Broby GOIF Skidsektion, Lions och Sköldinge IF. Sedan den första Vikaloppisen arrangerades 2005, har totalt 1 378 777 kronor samlats in till det ideella föreningslivet i Katrineholmsområdet.

Hållpunkter lördag 14 maj:
Grindarna öppnar klockan 8.20. Mellan klockan 09.00-10.00 är entréavgiften 20 kronor och resten av dagen är det gratis. Barn under 12 år går in gratis hela dagen. Under dagen kommer det att bjudas på fika.

Anders Lindberg, affärsenhetschef Vika avfallsanläggning, Tekniska verken: 0150-579 01 eller anders.lindberg@tekniskaverken.se