Fortsatt starkt resultat för Tekniska verken i Linköping

30 september 2021 06:00
Tekniska verken-koncernens delårsrapport visar på ett fortsatt starkt resultat. Resultatet efter finansiella poster från januari till augusti 2021 uppgår till 512 miljoner kronor, jämfört med 366 miljoner kronor motsvarande period förra året. Det goda resultatet beror bland annat på årets kalla inledning och fortsatt höga elpriser.

Årets första månader är viktiga för Tekniska verkens resultat. I början av 2021 var det kallare än samma period förra året, vilket innebar en ökad fjärrvärmeförsäljning. Elpriset har också legat på betydligt högre nivåer, och vindkraftverken som togs i drift i Sunne förra sommaren har börjat ge utdelning.

- Vi är väldigt glada att koncernens resultat för perioden januari till augusti är så mycket starkare än samma period förra året. Man kan säga att förutsättningarna i år har varit raka motsatsen till de vi hade under 2020, i år har de yttre faktorerna temperatur och elpriser varit på vår sida, vilket inte var fallet förra året. Resultatet innebär att vi kan fortsätta satsa strategiskt, det handlar exempelvis om att bygga ytterligare vindkraftverk i Sunne, bygga ut bredbandet på Linköpings landsbygd och byta ut elmätare. Vi fortsätter också att investera i fossilfria alternativ och bygger just nu en stor ackumulator i Lambohov. Dessutom har vi investerat i fler aktier i Bixia och är nu helägare i bolaget, samt har under året gjort en utdelning till ägaren Linköpings Stadshus AB, säger Niclas Petersen, ekonomi- och finansdirektör på Tekniska verken i Linköping.

Niclas Petersen, ekonomi- och finansdirektör, Tekniska verken i Linköping AB (publ)
Niclas.Petersen@tekniskaverken.se