125 000 ålar släpptes ut i flera vattendrag i Östergötland

Bild: Rebecka Hovenberg, Tekniska verkens styrelse, och Jakob Bergengren, miljöingenjör på Tekniska verken, hjälps åt att släppa ut de franska ålarna i Stångån.
21 maj 2021 13:59
Under fredagsmorgonen (21 maj) släpptes cirka 125 000 ålyngel ut på nio olika platser i regionen, bland annat i Stångån, Sommen och Yxningen.

Det är Scandinavian Silver Eel som levererar ålen som släpptes ut under morgonen, både upp- och nedströms i Stångån. Till skillnad mot tidigare år kommer ålen från Frankrike istället för England, vilket är en följd av Brexit.

- Vi på Tekniska verken är förstås medvetna om att våra vattenkraftverk utgör problem både för den upp- och nedströmsvandrande ålen. Men genom att sätta ut en stor mängd ål - som får växa upp i cirka 15 år och bli könsmogen i framför allt Sommen, Roxen och Glan -  och sedan fånga, köra den och släppa ut den i havet så den kan simma till Sargassohavet för lek, så har vi slutit cirkeln och förhoppningsvis hjälpt ålen på ett bra sätt, säger Jakob Bergengren, miljöingenjör på Tekniska verken i Linköping.

Jakob Bergengren, Miljöingenjör på Tekniska verken i Linköping, 070-356 46 05
Jakob.Bergengren@tekniskaverken.se

Bakgrund
Det europeiska ålbeståndet minskar, bland annat på grund av vandringshinder vid vattenkraftverk och dammar. Utsättningen av ålyngel är en viktig del för att bevara ålbeståndet och en av åtgärderna som Tekniska verken gör, utifrån sina fastställda vattendomar, för att minska påverkan från sina vattenkraftverk. Tekniska verken är även med i projektet ”Krafttag ål”, tillsammans med Havs- och vattenmyndigheten och flera andra kraftbolag. I Krafttag ål är ett delprojekt så kallad Trap &Transport där man fångar lekmogen ål och transporterar ut den till havet förbi vattenkraftverken. I Östergötland fångas den lekmogna ålen i Sommen, Roxen och Glan.