Idag lämnar Delegationen för cirkulär ekonomi över sin rapport till regeringen

14 april 2021 12:45
Idag (onsdag 14 april) lämnar Åsa Domeij, ordförande i Delegationen för cirkulär ekonomi, över Delegationens årliga rapport till miljö- och klimatminister Per Bolund. Där presenteras förslag på styrmedel för att omställningen till en cirkulär ekonomi ska gå snabbare.

Delegationen för cirkulär ekonomi har som uppgift att hjälpa till att förverkliga den strategi och handlingsplan som lagts för att ställa om Sveriges ekonomi i cirkulär riktning. Klas Gustafsson, vice vd på Tekniska verken i Linköping ingår i delegationen.

- Cirkulär ekonomi innebär minskad belastning på miljön och klimatet. Om färre produkter används, mer återvinns och återanvänds i cirkulära system, så kan vi begränsa klimatpåverkande nyttjande av jordens resurser. Vi behöver redan från start designa våra hus, möbler, dammsugare och andra prylar så att de håller länge, går att reparera och kan tas isär och materialåtervinnas, säger Klas Gustafsson.

I rapporten har tio förslag valts ut som är extra viktiga för politiken att börja arbeta med. De är framtagna med hjälp av experter, forskare, myndigheter och representanter för svenskt näringsliv. Förslagen behandlar hela kedjan för att göra en cirkulär ekonomi möjlig; från kartläggning av resursflöden till utbildningsinsatser, verktyg och regler för offentliga inköp och ökad tillgänglighet på återvunna material.

- Den första punkten på listan som är Lägg till ett nytt miljömål, för ett "resurseffektivt samhälle" i det svenska miljömålssystemet, är otroligt viktig. Och dessutom något som vi här på Tekniska verken jobbar med hela dagarna, när vi bygger världens mest resurseffektiva region, säger Klas Gustafsson.

-En snabb utveckling mot en mer resurseffektiv, cirkulär och biobaserad ekonomi är nödvändig inte bara för att hushålla med resurser. Om inte konsumtion och produktion ställs om till mer cirkularitet är det omöjligt att nå klimatmålen, säger Åsa Domeij, ordförande i Delegationen för cirkulär ekonomi.

Engagemanget för och kunskapen om cirkulär ekonomi växer i Sverige, inom EU och i övriga världen. Flera länder har redan regelverk på plats som främjar en cirkulär ekonomi.

- Vi kan lära av deras exempel men vi vill att även Sverige ska ses som en föregångare och ett föredöme inom cirkulär ekonomi. De förslag vi presenterar är sådant som kan och bör göras med en gång, säger Klas Gustafsson.

Åsa Domeij, ordförande i Delegationen, 073-007 43 07 (från klockan 15.30)
asa.domeij@axfood.se

Klas Gustafsson, vice vd Tekniska verken i Linköping, 013-20 82 17
klas.gustafsson@tekniskaverken.se