I november börjar arbetet med att byta alla elmätare i Katrineholm

14 oktober 2020 12:08
Måndag den 11 november börjar Tekniska verken byta ut samtliga elmätare i Katrineholm. Det rör sig om cirka 17 700 mätare, i de nya mätarna kommer det finnas nya smarta funktioner som kunderna kan ta del av.

Nya nationella krav på mer funktionella elmätare gör att alla befintliga mätare måste bytas ut. De nya mätarna ska exempelvis kunna mäta solproduktion, och kunderna ska kunna ansluta egen utrustning till dem för att hämta information om sin elanvändning. Mätarna innehåller också funktioner som gör att fel i elnätet upptäcks snabbare, som i sin tur ökar möjligheten att snabbare åtgärda problem. De flesta mätare har också en inbyggd brytare som kan användas för att stänga av strömmen under längre tid, exempelvis i ett fritidshus över vintern.

Drygt 800 kunder har redan fått sina nya mätare, de omfattas inte av vinterns mätarbyten. Inte heller de kunder som ansluter solceller, där sker bytet löpande. Arbetet med att byta de övriga mätarna pågår fram till början av februari 2021, och jobbet görs sju dagar i veckan, även kvällstid, med undantag för jul och nyårshelgerna.

- Vi kommer att byta ut cirka 200 gamla elmätare om dagen till nya smarta mätare som uppfyller nya funktionskrav. Ett problem som upptäckts under vårens pilotprojekt är att det ibland har varit svårt att komma fram till mätarna. Var och en ansvarar själv för att mätaren är tillgänglig, så jag skulle vilja skicka en vädjan till alla våra kunder att hjälpa till så att montörerna verkligen kan komma fram till elmätaren som ska bytas ut. Byte av den här stora mängden elmätare på så kort tid ställer stora krav på logistik och planering, och vi strävar efter resurs- och kostnadseffektivitet i syfte att hålla nere priset och göra så lite avtryck på miljön som möjligt. Om vi inte kan komma åt mätplatsen så måste vi göra återbesök, vilket innebär både extra resor och arbetstid, säger Peter Ols, vice vd på Tekniska verken Linköping och Katrineholm Nät.

Tekniska verken har gett Eltel Networks i uppdrag att byta elmätarna. De kunder som har elmätare som sitter inomhus kommer att få ett brev från Eltel med förslag på tid för byte, om elmätaren sitter utomhus eller i ett gemensamt elmätarutrymme kan bytet göras utan att kunden är hemma. Installationen av den nya elmätaren tar cirka 30 minuter, och under tiden blir det ett kortare elavbrott. Eltels montörer kommer att ha synliga ID-kort och arbetsfordon med skylten "Jag arbetar på uppdrag av Tekniska verken".

- Jag vill betona att Tekniska verken följer myndigheternas riktlinjer när det gäller besök i kundanläggningar relaterat till covid -19. Om elmätaren sitter inne i bostaden och kunden känner tvekan att ta emot besök, så går det bra att boka om bytet av elmätare till ett senare tillfälle, säger Peter Ols.

Kunderna betalar inget för den nya mätaren, då kostnaderna för bytet ingår i nätavgiften.
De gamla mätarna samlas in, delarna sorteras efter material och återvinns sedan.

Här finns mer information om mätarbytet och hur mätaren fungerar.

Peter Ols, vice vd Tekniska verken Linköping Nät AB
peter.ols@tekniskaverken.se

Fakta:
Den 28 juni 2018 beslutade regeringen om nya funktionskrav för elmätare. Lagkravet innebär att alla elnätsbolag i Sverige till år 2025 måste ha bytt ut, eller uppdaterat, sina elmätare med funktioner som ger bättre förutsättningar för kunden att följa sin elanvändning. Beslutet innebär att innan 2025 kommer cirka 5 miljoner elmätare i Sverige bytas ut.