Ulrika Unell ny strategichef på Tekniska verken

Bild: Klas Gustafsson, vice vd Tekniska verken-koncernen och Ulrika Unell, ny chef för Strategi, affärsutveckling och public affairs.
19 augusti 2020 09:30
Energimarknaden befinner sig i en genomgripande förändring. Elektrifieringen av transportsektorn, digitaliseringen och omställningen till en cirkulär ekonomi är några exempel på utvecklingen som sker. För att möta morgondagens energi- och infrastrukturmarknader förändrar nu Tekniska verken strukturen i högsta ledningen.

Tekniska verkens vice vd, Klas Gustafsson, kommer att i en mer renodlad vice vd-roll fokusera på den del av utvecklingsarbetet som drivs tillsammans med externa aktörer. Ny chef för Strategi, affärsutveckling och public affairs blir Ulrika Unell, som närmast kommer från ett uppdrag som koncernchef för Lärandegruppen i Sverige AB.

- Vi har en snabb och spännande utveckling inom såväl energisektorn, som bredbands- och IOT-området. Ulrika har en gedigen erfarenhet av strategiarbete och ledarskap. Hon har drivit förändring i olika branscher som genomgått omfattande omställningar. Ulrika blir därför en stor tillgång i vårt fortsatta arbete att bygga världens mest resurseffektiva region. Med Klas i en renodlad vice vd-roll skapar vi ytterligare förutsättningar att ta tillvara nya möjligheter och fortsätta att vara drivande i energiomställningen, säger Charlotta Sund, vd Tekniska verken.

- Vi bedriver allt mer av vår strategiska utveckling tillsammans med andra. Elbilsladdning i Sveriges ledande laddoperatör Bee och algoritmstyrd energioptimering i Power 2U är två exempel, säger Klas Gustafsson, vice vd. Vi kan inte utveckla lokala lösningar för framtidens utmaningar, utan det måste ske i samverkan med andra. Med denna satsning skapar vi bättre förutsättningar för att fortsatt vara drivande i utvecklingsfrågor.

Klas fortsätter att arbeta med Public Affairs, bland annat i sin roll som ledamot av Regeringens delegation för cirkulär ekonomi.

Ulrika Unell har, förutom koncernchef för Lärandegruppen, också arbetat på Ericsson under en lång period.

- Jag har arbetat med både telekommunikation och utbildning, som är två delar av samhällets infrastruktur. Jag brinner för infrastruktur och ser fram emot att arbeta med Tekniska verkens lösningar för ett resurseffektivt och hållbart samhälle, säger Ulrika Unell, ny strategichef på Tekniska verken.

Ulrika tillträder sin tjänst 1 december.

Charlotta Sund, vd och koncernchef, Tekniska verken i Linköping, 013-30 86 50
charlotta.sund@tekniskaverken.se

Ulrika Unell, tillträdande chef för Strategi, affärsutveckling och public affairs, Tekniska verken i Linköping, 073-043 53 28
ulrikaunell@gmail.com