De vann Tekniska verken Innovation Camp 2019!

08 november 2019 15:14
Under två dagar (7 och 8 november) har 80 ungdomar intensivt fokuserat på problemlösning, och nu har juryn för Tekniska verken Innovation Camp 2019 enats om en vinnande idé.

Igår (7 nov) kl 13.30 samlades 62 förväntansfulla och nyfikna ungdomar på Tekniska verkens huvudkontor i Linköping. De delades in i 12 olika grupper och fick i uppdrag att lösa ett case som handlade om att skapa en smartare och mer hållbar stad, som bidrar till Tekniska verkens vision om att bygga världens mest resurseffektiva region.

Under två dagar har eleverna jobbat intensivt med att utveckla sina idéer, som de under eftermiddagen har presenterat för juryn.

Den vinnande idén:
"Vatteninformatör"

Idén handlar om en uppkopplad sensor som mäter vattenkvaliteten i våra vattendrag. Informationen visas i realtid på kommunernas webbsidor för att informera allmänheten om badkvaliteten. Men informationen har också syftet att upptäcka föroreningar i tid, för att kunna förhindra och förebygga problem i framtiden.

Juryns motivering:
"Ett exempel på när realtidsdata skapar inspiration till nya beteenden och innovationer "

Vinnande Lag 4 består av:
Lucas Kedeborn, Katedralskolan, Linköping
Kristin Younan, Kungsgårdsgymnasiet, Norrköping
Johanna Lehnberg, Himmelstalunds utbildningscentrum, Norrköping
Benjamin Axelsson, Katedralskolan, Linköping
Mohammad Yasin, Kungsgårdsgymnasiet, Norrköping

Så här säger laget efter att ha vunnit Tekniska verken Innovation Camp 2019:
"Det känns så kul, men vi hade inte väntat oss att vi skulle vinna. Vår idé att mäta vattenföroreningar i våra vattendrag, för att kunna förhindra och förebygga problem i framtiden känns viktig"

Kontaktuppgifter till den vinnande gruppen:
Benjamin Axelsson, Katedralskolan, Linköping, 073-0705614

Klas Gustafsson, vice vd, Tekniska verken i Linköping, 013-20 82 17
klas.gustafsson@tekniskaverken.se

Sven Montelius, marknadskommunikatör och projektledare, Tekniska verken i Linköping,
sven.montelius@tekniskaverken.se

Jonna Castell, regionchef Ung Företagsamhet i Östergötland
013-470 38 83, 0705 – 87 30 10
jonna.castell@ungforetagsamhet.se

Tekniska verken Innovation Camp är ett samverkansprojekt mellan skola och näringsliv. Arrangörer är Ung Företagsamhet i Östergötland och Tekniska verken i Linköping.

Innovation Camp är en del av East Sweden Innovation Week.

Ung Företagsamhet är en ideell och obunden organisation med syftet att tillsammans med skolan införa entreprenörskap och ett engagerat näringsliv i utbildningssystemet. Ung Företagsamhet ger barn och ungdomar möjlighet att träna och utveckla sin kreativitet, företagsamhet och sitt entreprenörskap. Ung Företagsamhet har tre utbildningskoncept: Vårt samhälle, Se möjligheterna och UF-företagande. Dessutom finns ett Alumni-nätverk bestående av före detta UF-företagare. Vårt erbjudande till lärare och skolledare innefattar fortbildning, bedömningsstöd, seminarier, möjligheter till stipendium, utbildningsmaterial, möjligheter till utbyte med andra länder, inspiration för lärare och elever m.m. www.ungforetagsamhet.se