Pressinbjudan - Tekniska verken Innovation Camp 2019

06 november 2019 12:00
För sjunde året i rad genomförs Tekniska verken Innovation Camp som en del av East Sweden Innovation Week i Linköping. Under två dagar kommer 80 gymnasieungdomar att lösa ett verkligt case tillsammans. I årets Innovation Camp står hållbarhet och innovation i fokus, och som extra krydda gästas campet av årets IT-kvinna Carolin Solskär. Media är varmt välkommen att hälsa på torsdagen den 7 och fredagen den 8 november!

Innovation Camp är ett samverkansprojekt mellan skola och näringsliv som arrangeras av Ung Företagsamhet i Östergötland och Tekniska verken i Linköping. Det handlar om en energifylld innovationstävling som riktar sig till elever som går på gymnasiet i Östergötland. Deltagarna får samarbeta i grupper, lösa problem och jobba mot en deadline för att nå slutmålet - att presentera den mest innovativa lösningen för en jury bestående av entreprenörer, anställda på Linköpings kommun och på Tekniska verken.

Till sin hjälp har eleverna experter från Tekniska verken och pedagoger från Ung Företagsamhet. Under eventet ges inspirerande föreläsningar från entreprenören Lasse Fredriksson (om konsten att tala inför andra), och Carolin Solskär, årets IT-kvinna 2019 (om innovationer, hållbarhet och digitala lösningar).

Carolin Solskär är flerfaldigt prisbelönt och var en av finalisterna i Årets IT-tjej 2016 samt Årets unga ledare 2017. Hon var även finalist i Årets IT-kvinna 2018 samt vinnare av Stora kommunikationsprisets hederspris 2018, Årets Superkommunikatör 2018 och kom på fjärde plats på Årets Uppstickarlista 2017. I år har hon som sagt utsetts till årets IT-kvinna 2019.

-Det här är höjdpunkten på året! Minst lika spännande för mig och hela Tekniska verken, som för ungdomarna som är med. Det alstras så otroligt många bra idéer under de timmar som eleverna är här, och vi tror och hoppas att några av dem kommer att generera nya smarta och resurseffektiva lösningar för framtiden, säger Klas Gustafsson, vice vd Tekniska verken.

Innovation Camp består av fyra olika faser: idé-, affärsplan-, presentations- och finalfasen. Konceptet har en tydlig koppling till gymnasieskolans uppdrag enligt GY11 ”Skolan ska bidra till att alla elever utvecklar kunskaper och förhållningssätt som främjar entreprenörskap, företagande och innovationstänkande vilka ökar elevernas möjligheter till framtida sysselsättning, genom företagande eller anställning”.

- Vi är stolta och glada över att deltagarna på Tekniska verken Innovation Camp får chansen att ta del av Carolins kunskaper, erfarenheter och härliga energi, säger Ung Företagsamhet i Östergötlands regionchef Jonna Castell.

Välkommen till Tekniska verkens huvudkontor på Brogatan 1 i Linköping för att träffa de kloka, energiska, problemlösande ungdomarna under torsdagen den 7 november och fredagen den 8 november.

Klas Gustafsson, vice vd, Tekniska verken 013-20 82 17

14:30 Final

15:30 Prisutdelning

16.00 Avslut