Öppet Hus - se Kraftvärmeverket i Katrineholm från insidan

Bild: Anna Axelsson, affärsenhetschef för Katrineholm Fjärrvärme, hälsar allmänheten välkommen till Öppet Hus.
24 september 2019 07:03
Lördagen den 28 september öppnas portarna till Kraftvärmeverket i Katrineholm. Det var fyra år sedan allmänheten bjöds in senast, men nu är det dags igen. Under guidade turer får allmänheten möjlighet att lära sig mer om hur el och fjärrvärme produceras med hjälp av bland annat använt trä, så kallat avfallsträ.

- Sedan ett år tillbaks är kraftvärmeverket helt fossilfritt, vilket vi är mycket stolta över. Värme och el produceras till 99 procent med träbränslen och den sista procenten är bioolja. Vi berättar mer än gärna om vårt arbete där vi jobbar för en resurseffektiv och hållbar kommun, och hälsar alla varmt välkomna att titta på vår verksamhet, säger Anna Axelsson, affärsenhetschef för Katrineholm Fjärrvärme.

Tekniska verken driver tillsammans med Nävertorp grundsärskola projektet "Återbruk & Konst", där elever i åk 1-9 har jobbat med konstverk gjorda av återvunna saker/material. Under Öppet Hus ställs konstverken ut och bildlärarna på skolan berättar mer om projektet.

Trollen Trille, Trolle och Trall ger en barnföreställning om hur avfall sorteras och förklarar varför saker inte ska slängas ute i naturen. Annat som erbjuds är stolpklättring, återbrukspyssel där gamla saker blir till nya föremål, tävlingar, hållbart fika och kramkalas med den stora blå maskoten Pyret.

Många aktiviteter sker utomhus så lämpliga kläder rekommenderas.
Ta även gärna med hörselskydd och cykelhjälm till barnen.

Fakta:
Kraftvärmeverket i Katrineholm producerar 200 GWh fjärrvärme till ca 1500 kunder i Katrineholms tätort, samtidigt produceras 30 GWh el. Värme och el produceras till 99 procent med träbränslen, såsom återvunnet trä och restprodukter från skogsindustrin, och 1 procent bioolja.

Öppet hus
Plats: Kraftvärmeverket, Energigatan 3, Katrineholm