Första spadtaget togs för Mios nya hus i Tornby

19 februari 2019 10:20
Idag, tisdagen den 19 februari, tog Mio och Tekniska verken i Linköping det första spadtaget för Mios nya hus på Tornby. Tekniska verken i Linköping kommer att leverera fjärrvärme och fjärrkyla till det nya huset.

Familjeföretaget Ols Möbler som driver Mio-butiken i Linköping, och även fem andra Mio-butiker i Östergötland, kommer att flytta från Industrigatan till ett helt nybyggt varuhus i Tornby mitt emot byggvaruhuset Bauhaus på Östra Svedengatan.

Idag togs det första spadtaget till det 6 500 kvadratmeter stora möbelhuset, som  planeras vara klart i början på 2020 och då bli en av Mios tio största butiker i landet.

- För oss är miljö viktigt, och miljöfokuset är en av anledningarna till att vi bestämde oss för fjärrvärme och fjärrkyla från Tekniska verken, säger Anders och Jonas Ohlsson, ägare av Ols Möbler.

- Vi är mycket glada över att Mio valt fjärrvärme som uppvärmningsalternativ. Det är en del av lösningen för det resurseffektiva samhället och bidrar till minskade koldioxidutsläpp och en bättre miljö med renare stadsluft. Den största delen av fjärrvärmen kommer från sådant som annars skulle ha gått till spillo – exempelvis avfall, spillvärme och rester från skogsindustrin. Fjärrvärme innebär att vi tillsammans skapar värme genom energiåtervinning, istället för att var och en har sin egen värmekälla, säger Michael Fahlström, affärsområdeschef för bränslebaserad energi på Tekniska verken.

För mer information, kontakta gärna:
Michael Fahlström, affärsområdeschef bränslebaserad energi, Tekniska verken i Linköping AB,
Michael.Fahlstrom@tekniskaverken.se

Anders Ohlsson, ägare Ols Möbler AB, 070-517 16 15