Pressinbjudan Innovation Camp 2018

06 november 2018 08:39
21 timmar – 21 grupper. Det är dags för Tekniska verken Innovation Camp! Under 21 timmar arbetar 80 ungdomar non-stop för att lösa ett case på plats i Tekniska verkens lokaler. Tillsammans i grupp ska de tänka kreativt och nytt för att hitta den bästa lösningen. I år kommer deltagarna komma ännu närmare verksamheten genom studiebesök under inledningsfrasen. Juryn kommer på fredagsmorgonen att lyssna till de innovativa lösningarna och kreativa tankar som har jobbats fram under de 21 timmarna. Media är varmt välkommen att hälsa på hos deltagarna under Innovation Camp den 8 och 9 november!

Innovation Camp är ett samverkansprojekt mellan skola och näringsliv som arrangeras av Ung Företagsamhet i Östergötland och Tekniska verken i Linköping. Det handlar om en intensiv 21 timmar lång innovationstävling som riktar sig till elever som går på gymnasiet i Östergötland. Deltagarna behöver samarbeta på bästa sätt i grupperna, pressa sig och utmanas för att inom ett knappt dygn nå slutmålet - att presentera den bästa lösningen på ett skarpt case som Tekniska verken har gett dem.

Efter 21 timmar, när deltagarna brukar vara som tröttast, är det dags att presentera den förhoppningsvis bästa lösningen på problemet inför en kritisk jury som utser den vinnande gruppen.

-  Innovation Camp är nog årets roligaste, och mest energigivande dag hos oss på Tekniska verken. Innovation är otroligt viktigt i vår strävan att bli världens mest resurseffektiva region, och eleverna som är här under Campet  tänker ofta i andra banor än vad vi själva gör, vilket ger ytterligare en dimension i hållbarhetsarbetet, säger Klas Gustafsson, vice vd Tekniska verken.

-Tekniska verken Innovation Camp är ett bra exempel på hur samverkan mellan skola och näringsliv kan fungera. Deltagarna kommer att ställas inför en ordentlig utmaning och under de 21 timmar som Campet pågår kommer de dels att få en inblick i Tekniska verken verksamhet men också i hur de kan utveckla sin samarbetsförmåga, kreativitet, sociala kompetens, presentationsteknik och mycket mer, ingenting är omöjligt! I år har vi fem internationella deltagare som har ansökt om att vara med. Deltagarna kommer från Vasa i Finland och motsvarande organisation till Ung Företagsamhet i Finland. Det är roligt att vi får dela med oss av ett lyckat samarbete mellan skola och näringsliv, säger Jonna Castell, Regionchef Ung Företagsamhet i Östergötland.

Innovation Camp består av fyra olika faser. Under idéfasen kommer medarbetare från Tekniska verken att bidra med sin expertis och agerar bollplank till alla grupper. Deltagarna får chansen att bland annat stärka sin kreativitet, samarbetsförmåga och problemlösningsförmåga.

Tekniska verken Innovation Camp är en del av East Sweden Innovation Week som pågår 5-11 november.

Välkommen till Tekniska verkens huvudkontor på Brogatan 1 i Linköping för att träffa de kloka, energiska, problemlösande ungdomarna under torsdagen den 8 november och fredagen den 9 november.

Klas Gustafsson, vice vd, Tekniska verken 013-20 82 17
klas.gustafsson@tekniskaverken.se

Lotta Holmquist, marknadskommunikatör och projektledare, Tekniska verken
lotta.holmquist@tekniskaverken.se

Jonna Castell, regionchef Ung Företagsamhet i Östergötland
013 470 38 83, 0705 87 30 10
jonna.castell@ungforetagsamhet.se

Program 8-9 nov:

14.30                 Start – Ankomst & incheckning

14.45                 Introduktion i Tekniska verkens verksamhet och Årets Case presenteras

15.30                 Föreläsning med Ida Lemoine, ”Nudging”

16.15                  Studiebesök på Återvinningscentral

18.00                Idéfas – Dags att tänka nytt och kreativt, Experter från Tekniska verken finns tillhands för att bolla idéer.

22.30                 Affärsplansfas – Dags att få ner lösningen på papper

04.00               Presentationsfas - Dags att bestämma hur lösningen skall presenteras för juryn, förberedelser muntlig presentation

04.00                Presentationsteknikföreläsning med Lasse Fredriksson

09.00               Presentation inför juryn – Dags att övertyga juryn om vem som har den bästa lösningen.

10.30                 Finalomgång – 6 finalister plockas ut av juryn

11.30                  Prisutdelning och avslut

------------------------------------------------------------------------------------------------

UNG FÖRETAGSAMHET