Begreppsförståelse

Syftet med övningen är att skapa förståelse kring centrala begrepp.

Uppgift

Förbered: Kopiera upp begreppen som återfinns på baksidan av denna lektionsplanering så eleverna kan klippa ut dessa på lektionen.

På lektionen får eleverna ut begreppen. Eleverna ska själva definiera begreppen och skriva en förklaring på baksidan av begreppslapparna. Lektionen utgår från ett induktivt förhållningssätt där elever utifrån sina kunskaper och faktasök ger begreppen mening.

Lektionen avslutas med att elevernas presenterar sina definitioner och vi gemensamt får en färdigställd begreppslista som vi sedan utgår ifrån i kommande lektioner.

  • Energi
  • Hållbar utveckling
  • Aktör
  • Förnybar energikälla
  • Klimatförändring
  • Skövling
  • Icke-förnybar energikälla
  • Växthuseffekten
  • Orsak
  • Råvara
  • Koldioxid
  • Konsekvens
  • Resurs
  • Lokalt
  • Intressekonflikt
  • Resurseffektiv
  • Globalt
  • Sociala aspekter
  • Regnskog
  • Palmolja
  • Miljömärkning
  • Produktion (el, mat, mm.)
  • Globala målen
  • Kraftvärme
Hjälpte denna information dig? Nej