Webblogg

En blogg om webbtrender i allmänhet och webbutveckling i synnerhet. Håll dig a jour med vad som händer på och runt Tekniska Verkens webbplats.

Statistik o dä!

Det händer det en hel del inom webbutvecklingsvärlden just nu. Utvecklingen av webbläsare går i en rasande fart och nya features kommer ständigt i takt med att den nya HTML5-standarden utvecklas. Det som har drivit utvecklingen framåt, tror jag, är de senaste årens explosion av smartphones.

Eftersom Microsoft missade detta tåg (vi får väl se om de lyckas komma i kapp) har det inte funnits något gammalt webbläsararv att ta hänsyn till, samtidigt som webbläsaren i smartphonen har behövt nya features - som geopositionering t ex - för att kunna integreras bra i telefonen. Detta har medfört att tillverkarna implementerat nya features tidigt och utan att ha behövt bry sig speciellt mycket om bakåtkompatibilitet.

Då några av de största tillverkarna av telefonoperativ också är utvecklare av webbläsare så har utvecklingen inom mobiltelefonin också spillt över på de vanliga webbläsarna. Och i takt med att Safari, Chrome och Mozilla Firefox tagit marknadsandelar har också Microsoft blivit tvugna att vakna ur dvalan och hänga med med Internet Explorer - som ju i o m version 9 faktiskt är användbar.

Responsiv webbdesign, är det alltid bra?

Det senaste modeordet inom webbutveckling är "responsiv webbdesign". Men vad är då det? Jo, enkelt förklarat innebär det att en responsiv webbsida anpassar sig efter storleken på visningsytan i den enhet som används för att titta på sidan. Bakgrunden till detta är att det blir vanligare och vanligare att man surfar till en webbplats med olika typer av enheter - smartphones, surfplattor, vanliga webbläsare o s v - och att man inte ska behöva underhålla flera olika versioner av samma webbinnehåll. Samma design ska anpassa sig sömlöst till den aktuella visningsytan.

Ett bra exempel på en responsiv webb är SVT: s nyhetssajt. Prova att dra ner bredden på webbläsarfönstret så ser du att layouten anpassar sig efter bredden, och drar du ihop fönstret tillräckligt långt kommer högerspalten att hoppa ner och lägga sig under vänsterspalten.

Det här är ju trots allt en bra utveckling som sker och i många fall är det önskvärt att göra en och endast en version av en sajt genom responsiv design, men jag vill hävda att det finns fall där det inte är helt optimalt.

Webbens baksida: Minimera antalet serveranrop

Det här är andra delen i ”Webbens baksida” där jag belyser delar av webbutvecklingen som inte syns explicit för besökaren men som är viktiga för en väl fungerande webb.

I den här delen går jag igenom vikten av att minimera antalet förfrågningar per sidvisning till servern och lösningar på hur det går till.

Läs gärna också den första delen.

Webbens baksida: 404 sidan finns inte

En webbplats är som ett isberg: Det man som besökare ser utgör bara 10 % av helheten. Ofta ligger det en herrans massa arbete i det som utgör grunden för webbplatsen, saker som inte syns för blotta ögat, men som är viktiga för att webbplatsen ska fungera och kunna underhållas. Jag tänkte ta upp några av dessa saker och jag tänker börja med något som alla användare av webben stöter på titt som tätt!

Omflöda HTML-layout med CSS

Det är ju fantastiskt när man lär sig nya saker. Här för leden upptäckte jag att man i CSS kan ange för vilken max- eller minimibredd - för en visningsyta - ett mediedirektiv ska gälla. Mediedirektiv i CSS anger för vilken typ av visingsläge CSS-koden ska gälla. T ex all gäller för alla typer, screen för skärmar, print för utskrifter o s v. Men i o m att CSS3 är på frammarsch så kan man också ange för vilken bredd på visningsytan CSS-koden ska gälla. Detta är ju framför allt användbart för att anpassa layouten för t ex mobiltelefoner som generellt har en lägre upplösning än vanliga datorer, och dessutom tittar man ofta i telefonen i stående utsnitt till skillnad från en vanlig datorskärm som är liggande.

Men det slog mig att man lika gärna kan använda mediadirektiven för att flöda om layouten beroende på hur brett webbläsarfönstret är även för en vanlig webbläsare på en vanlig dator.

Google Visualization

Google är ett företag som – trots att de hamnar i blåsväder ibland – i många fall gör livet lättare för oss webbutvecklare. Även fast mycket av det Google gör inte är fri mjukvara så måste man nog ändå tillstå att Google grundar mycket av sin verksamhet i den fria mjukvarans principer – stora delar av Googles infrastruktur baseras på just fri mjukvara – och mängder av den kod Google producerar ges tillbaks till de fri mjukvaruprojekt som berörs och delar av nyproducerad kod släpps under fri mjukvarulicenser.
Google är dessutom bra på att producera öppna gränssnitt (API) mot många av de tjänster de erbjuder. Så även fast tjänsten i sig inte är fri mjukvara så går funktionaliteten att använda utanför själva tjänsten.
Här på Tekniska Verken använder vi några av Googles tjänster och API:er – Google Analytics och Google Charts för att nämna några – och nu tänkte jag berätta om ytterligare ett Google API, nämligen Google Visualization.

Ett tips, bara ett litet

Jag måste få dela med mig av en sak. Jag har gått och blivit en riktig readerjunkie. Fy va bra det är!

Att försöka följa en massa olika informationskällor på internet är i det närmaste löjligt. Därför uppfann forskarna RSS, eller Really Simple Syndication, som är ett XML-baserat webbfeedformat som används för att publicera information som ofta uppdateras. Det borde vara känt för läsaren att man kan använda RSS för att prenumerar på olika nyhetsflöden i olika mailprogram eller om du är en av dem som fortfarande håller hårt i din backelittelefon så kan du till och med ha en speciell RSS-läsare, en desktopapplikation för att hantera dessa små guldådror av information som du tycker om att ta del av.

Eller så kan du använda molnet, och visst är det vackert med molnet! Google Reader är inget nytt direkt, men det är vansinnigt bra. Enkelt uttryckt så är det en RSS-läsare i molnet. Du kan alltså komma åt dina flöden överallt, bara du har en internetuppkoppling och en dator eller lämplig telefon. Personligen kan jag inte sluta använda denna applikation, all info är liksom tillgänglig på ett ställe, jag kan bläddra igenom den snabbt i Reader eller enkelt klicka mig till dess källa och läsa mer noga.

Dessutom finns en liten social del i Reader. Man kan dela med sig av information bland sina vänner, kommentera, gilla och så vidare. Förutom det så kan man spara egna länkar i sitt Readerflöde, lite som bokmärken som man kan komma åt överallt. Himla smidigt.

Allt du behöver är ett googlekonto och sen är du på banan. Bara att börja prenumerera!

Mina Sidor version 1.2.0

I morgon, 2010-04-29, är det äntligen dags att släppa version 1.2.0 av Mina Sidor och i denna version finns det en del nyheter och förhoppningsvis en del buggrättningar. En sak som är helt nytt är årsöversikten. Här kan man se sin sammanlagda förbrukning, mätarställningar och fakturor för pågående år, och man kan välja att se en sammanställning för ytterligare två år bakåt i tiden. Denna funktion funkar ännu så länge bara för privatkunder men vår förhoppning är att vi även ska kunna få till den på ett bra sätt för företagskunder.

Uppåt för Google

Go Google!

Sökmotorjätten Google rapporterar att omsättningen ökade med 23 procent under första kvartalet 2010, eller 6,77 miljarder dollar jämfört med 5,51 miljarder samma period förra året. Ett resultat som överträffade förväntningarna från Wall Street.

Nettoinkomsten redovisades till 5,06 miljarder dollar, en ökning med 2,2 procent jämfört med fjärde kvartalet. Analytikerna spådde en vinst på 4,95 miljarder dollar. Bolaget kontrollerar ungefär två tredjedelar av den amerikanska sökmarknaden, enligt SVT Rapport.

Jag ämnar inte gå in och analysera siffrorna i sig, men som internettok så tycker jag naturligtvis det är kul och något som platsar på en webblogg. Vind i seglen med andra ord!

Veckans fredagsCMYK - En nyttig webbapp

Det kommer förmodligen inte som en stor överraskning för de flesta att Adobe är rätt grymma på att göra bra prylar. Med tunga namn som Photoshop, Indesign och Premiere sträcker sig deras varumärke över en lång rad branscher som använder verktygen på många olika sätt och i olika stor utsträckning.

Man möter inte sällan Adobes produkter på nätet heller, vad sägs om Flash, Air, Acrobat och så vidare. Det är därför föga förvånande att de är rätt bra på att göra coola och användbara applikationer till webben också. En av dem är Kuler.

« Äldre artiklar